Fronołów nad Bugiem, internetowa społeczność przyjaciół Fronołowa
Strona Główna · Artykuły · Forum · Linki · Kontakt · Galeria · Szukaj · Filmy Video · Na ryby · Download · Usługi · środa, Październik 23, 2019
Wspomnienia mieszkańców
Z A P R A S Z A M Y !

Wspaniałe wspomnienia
z dawnych lat
mieszkańców i przyjaciół
Fronołowa


Nawigacja
Najnowsze komentarze

eKartki

Gadżety


Propozycje:
co dodać na stronie

Ostatnie Artykuły
Fronołów 1905 - 1948...
Zakaz wstępu do lasu
Mierzwice zostaną up...
Głosujcie na Mierzwice!
Obóz przysposobienia...
Wątki na Forum
Najnowsze Tematy
A-fro-ktualności
Koleżanka szuka domu...
Sprzedam działkę/dzi...
kominki dla każdej r...
Jajka
Najciekawsze Tematy
Czy potrzebna lep... [143]
A-fro-ktualności [125]
smieci we Fronołowie [61]
Kalendarz [61]
Gdzie można / war... [59]
Witamy mieszkańców :) off

Mieszkańcy online:

Ela 3 tygodni
Ania 3 tygodni
MariaZ 4 tygodni
Glinthor 6 tygodni
grozan 6 tygodni
don_hihot 7 tygodni
Ray Mears 8 tygodni

Gości online: 1

Twoje IP to: 18.208.187.169

Losowa Fotka
wschód słońca nad Bugiem
wschód słońca nad Bugiem
Zachody i wschody słońca we Fronołowie
Newsletter
Dla mieszkańców
Zobacz Temat
Fronołów nad Bugiem, internetowa społeczność przyjaciół Fronołowa | Forum Fronolow.pl | Otwarte dyskusje na temat Fronołowa i okolic
Autor Stacja Fronołowo już występuje w rozkładzie jazdy na 1914 rok.
Admin
Super Administrator

Avatar Użytkownika

Postów: 493
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 31.05.08
Dodane dnia 21-07-2010 23:30
Jak donosi nasz czytelnik - w oryginalnym rozkładzie jazdy obowiązującym od 1 (14) września 1914 roku wymienia się następujące stacje: Siedlce (ros. Siedlec), Przymordy, Niemojki, Platerowo, Fronołowo (nie - Fronołów), Siemiatycze, Nurzec (ros. Nuriec), Czeremcha, Hajnówka, Narewka, Świsłocz, Andrzejewicze (ros. Andrejewcy) i Bagrationowska, na 185 wiorście licząc od Siedlec.

Ówczesna ustawa kolejowa wymagała kursowania minimum dwóch par pociągów na każdej linii i istotnie tylko dwie pary pociągów kursowały tą linią: pocztowy (nr 3 i 4) z wagonami I-III klasy, prowadzący wagony bezpośredniej komunikacji (ros. bez pieresadki) St. Petersburg - Siedlce - Warszawa, zatrzymywał się we Fronołowie o 14.25 (2.25) i o 17.05 (5. 5), i towarowy (nr 29 i 30) z wagonami II-IV klasy, który zatrzymywał się o 5.19 i o 16.59.

Jadący bezpośrednim wagonem podróżni docierali do odległego o niemal 1100 wiort St. Petersburga o 6.50, ale nie nazajutrz, tylko w dwa dni od rozpoczęcia podróży we Fronołowie o 17.05 ! Podróż do odległej o tylko sto trzydzieści kilka wiorst Warszawy była już znacznie krótsza - przyjazd o 19.45, przy wyjeździe z Fronołowa o 14.25.

Wspólnie z innymi szerokotorowymi liniami na wschód od Wisły, organizacyjnie linia Siedlce - Bagrationowska należała do Kolei Nadwiślańskiej, będącej przedsiębiorstwem takim jak obecne Koleje Mazowieckie. Oprócz tego były jeszcze w tamtych czasach Kolej Poleska, słynna Kolej Warszawsko - Wiedeńska, i inne obsługujące po kilka linii. Np. Kolej Mikołajewska obsługiwała dalszy odcinek tejże linii, z Połocka do Bołogoje.
www.zwiruk.pl
Autor RE: Stacja Fronołowo już występuje w rozkładzie jazdy na 1914 rok.
Admin
Super Administrator

Avatar Użytkownika

Postów: 493
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 31.05.08
Dodane dnia 27-07-2010 19:01
jak pisze afmks dotarł On do "Spisu dróżni na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej" z 1925 roku. W spisie stacji jest tam ciekawa wzmianka: "Fronołów: dworzec prowiz., 2 tory stac., 2 ładownie 155 - 265 m. dłg." Wynikałoby z tego, że oprócz dwóch torów szlakowych istniały dwa tory stacyjne inaczej mówiąc postojowe, dodatkowe lub manewrowe. Jak zwał tak zwał, we Fronołowie było w sumie cztery tory. Myślę, że miały one związek z eksploatacją lasów i wybudowane były razem z kolejką leśną.

Ten sam spis dróżni mówi o dwóch kolejkach wąskotorowych we Fronołowie: "17) Tartak Fronołów - las - 4,77 km. dłg., rozp. toru 60 cm., trakcja konna. 18) Fronołów - tartak - 11,45 km. dłg., rozp. toru 75 cm., trakcja parowozowa." Nie znam topografii Fronołowa więc trudno mi to dopasować do terenu. Wynikałoby z tego, że z lasu do tartaku ciągnęła się kolejka 600 mm którą zwożono konnymi wagonami ścięte drzewa do tartaku. Dopiero z niego torem o prześwicie 750 mm parowóz ciągnął wagony z przerobionym drewnem na normalnotorowe bocznice.

Aha! Obydwie kolejki wymienione są jako prywatne. Podobnych, zresztą, kolejek w okolicy było więcej: Nurzec - tartak Radziwiłłówka (24,37 km), Nurzec - Koszewatka (5 km), Platerów las - Litwinki (12 km) i jedna nieczynna st. Narewka - miasteczko Narewka (5 km).

wzmiankę tę umieściłem w materiale nt. historii Fronołowa: http://fronolow.pl/readarticle.php?article_id=13


Witaj tak jakbyś pierwszy raz witał
Żegnaj tak jakbyś widzieć już nie miał
Żyj życie jakbyś miał już nazajutrz
Ze śmiercią twarzą w twarz stanąć.
www.zwiruk.pl
Skocz do Forum:
Dodaj do ulubionych
Logowanie
Mieszkaniec e-Fronołowa

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym mieszkańcem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Historia wciąż żywa
P O L E C A M Y !

Historia Fronołowa i
mostu na Bugu
od roku 1905


Ostatnio dodane zdjęcia

Mierzwice Kolonia


Niski stan wody


Patelnia


Niedaleko Trojanu


Remont mostu


Sierpień


Wyremontowany most


Niski stan wody


więcej...
Ankieta dla mieszkańców
Czy chciałbyś aby alejki we Fronołowie miały swoje nazwy?

Tak!

Eee.. nie.

Wisi mi to :)

Musisz się zalogować, żeby móc głosować w tej Ankiecie.
Created by zwiruk.pl Copyright (C) 2008 | Powered by PHP-Fusion

13941921 Unikalnych wizyt w wirtualnym Fronołowie od maja 2008